کلینیک لیزر موهای زائد , کلینیک جوانسازی پوست

لیزر موای زائد , تزریق بوتاکس , جوانسازی پوست با لیزر , تزریق ژل و فیلر , تزریق چربی , میکرودرم , هیدرودرم

کلینیک لیزر موهای زائد , کلینیک جوانسازی پوست

لیزر موای زائد , تزریق بوتاکس , جوانسازی پوست با لیزر , تزریق ژل و فیلر , تزریق چربی , میکرودرم , هیدرودرم

علایم بیماری ایسکمی روده چیست؟

علایم بیماری ایسکمی روده چیست؟

فهرست مطالب [نمایش فهرست]

علایم بیماری ایسکمی روده چیست؟ : نشانه های ایسکمی روده به دو صورت حاد و مزمن بروز می کند. وضعیت افراد مبتلا به ایسکمی روده مختلف است، بنابراین با یک مورد از علایم و نشانه‌ها به تنهایی نمی توان تصمیم گرفت که فرد دچار ایسکمی روده است، برخی از الگوهای شناخته شده برای تشخیص ایسکمی روده وجود دارد.

علایم بیماری ایسکمی روده

علایم بیماری ایسکمی روده

علائم ایسکمی حاد روده :

  • درد ناگهانی شکم که امکان دارد خفیف و یا شدید می تواند باشد
  • نیاز به اجابت مزاج
  • حرکات روده‌ای مکرر
  • حساسیت یا بی‌حسی شکم
  • وجود خون در مدفوع
  • احساس تهوع و استفراغ
  • تب
  • سردرگمی روانی در افراد مسن

نشانه های ایسکمی مزمن

  • مشکل گرفتگی شکم که معمولاً در ساعات اول پس از خوردن غذا ایجاد می شودو یک تا سه ساعت طول می‌کشد.
  • درد شکم که به صورت مداوم در طول هفته‌ها یا ماه‌ها ایجاد می شود و به مرور بدتر می‌شود.
  • ترس از خوردن غذا به علت درد بعد آن
  • کاهش وزن به صورت ناخواسته
  • اسهال
  • ایجاد تهوع و استفراغ

از جمله شایعترین نوع ایسکمی روده‌ای ، می توان به ایسکمی کولون اشاره کرد. ایسکمی کولون اغلب به صورت ناگهانی با درد کمر شروع می شود همچنین سمت چپ شکم درد می کند و تمایل به دفع مدفوع فوری وجود دارد و یکی دیگر از نشانه ها بیرون آمد خون قرمز یا قرمز روشن با مدفوع در طول ۲۴ ساعت است. در بعضی از بیماران که مبتلا به ایسکمی کولون هستند در سمت راست روده درد شدید احساس می شود و همچنین درد ملایم کمر و شکم بدون خونریزی مقعدی بروز می‌کند.

درصد زیادی از بیماران مبتلا به ایسکمی کولون بهبود می‌یابند. درصد کمی از بیماران نیز دچار تنگی یا گانگرین خواهند شد. بیمارانی که مبتلا به ایسکمی کولون از نوع سمت راست روده‌ی بزرگ هستند، خطرناک تر هست و نیاز به جراحی در این بیماران بیشتر احساس می شود و میزان مرگ و میر نسبت به افراد دیگر که مبتلا به ایسکمی سایر قسمت‌های کولون هستند به نسبت بالاتر است.

بیشتر بیمارانی که مبتلا به ایسکمی حاد روده‌ی کوچک هستند درد شدید و ناگهانی در شکم خود احساس می کنند. در اوایل دوره بیماری شکم فرد مبتلا معمولاً نرم و صاف هست و حساس به لمس نیست. بیشتر بیمارانی که مبتلا به ایسکمی روده‌ی کوچک هستند دچار اسهال یا خونریزی رکتال نمی شوند. دردهای دوره‌ای این بیماری به آرامی گسترش می یابد و معمولاً زمانی درد ایجاد می شود که ایسکمی روده‌ی کوچک که به علت انسداد شریانی و ترومبوز هست. در برخی موارد درد شکم به طور خاص بعد از خوردن غذا در هفته‌ها تا ماه‌ها قبل از ترومبوز حاد ایجاد می شود.

بیشتر بخوانید : بیماری های گوارشی

بیمارانی که مبتلا به ایسکمی حاد روده‌ی کوچک هستند که از ترومبوز وریدی رنج می برند درد شکمی را احساس می کنند. درد ایسکمی حاد روده کوچک بیشتر متغیر است و اغلب کمتر از ترومبوز شریانی است. علایم دیگر ایسکمی حاد روده‌ی کوچک عبارتند از تهوع، استفراغ و اسهال ه که مراه با خون یا بدون آن بروز می کند. این بیماران اغلب قبل از وقایع ناگهانی علایم ظریفتر و کمتری دارند. اغلب بیمارانی که مبتلا به ترومبوز وریدی هستند در گذشته مشکلاتی از جمله لخته شدن خون را تجربه می کردند که به دلیل مشکلات لخته شدن خون خانوادگی یا بیماری‌هایی مانند سرطان، بیماری التهابی روده (IBD) یا لوپوس بروز می کرده در برخی افراد مصرف داروهایی سبب افزایش لختگی می شود مانند قرص ضد بارداری.

ایسکمی حاد روده‌ی کوچک که به علت اسپاسم عروق خونی توسط سایر بیماری‌ ها ایجاد می شود فردی که دچار ایسکمی حاد روده ی کوچک است مبتلا به نارسایی قلبی، فشارخون پایین، حمله قلبی یا آریتمی قلبی و ضربان قلب نامنظم هستند. فرد مبتلا دچار درد شکمی هست و خونریزی از رکتوم دارد.

ایسکمی مزمن روده‌ی کوچک یا همان آنژین روده‌ای به مدت ۱۰ تا ۳۰ دقیقه بعد از غذا خوردن درد ناخوشایندی در شکم تجربه می کنند. درد شکم بعد از خوردن غذا به قدری زیاد می شود که بیمار از خوردن غذا بترسد و همین سبب می شود که میزان وعده غذایی را کاهش دهد که در این صورت کمتر غدا می خورند و دچار کاهش وزن می شوند. این بیماری مانند سایر اختلالات ایسکمیک روده در طول مدت زمان طولانی به طور پیوسته شدید می‌شود.

درصورتی که درد ناگهانی و شدید شکم ایجاد شود حتما باید مراقبت‌های پزشکی فوری انجام شود. درد شدید به صورتی است که فرد در حالت نشسته و آسوده نمی تواند بنشیند این مورد یک اورژانس پزشکی هست که باید به سرعت پیگیری و بررسی شود.

علت بیماری ایسکمی روده چیست

علت بیماری ایسکمی روده چیست


علت بیماری ایسکمی روده چیست؟ :  دستگاه گوارش تشکیل شده از سیستم پیچیده‌ای است که یک لوله‌ی طویل را تشکیل می‌دهد. هر قسمتی از روده‌ وظایف متفاوتی دارد که مهمترین وظیفه روده این است که مواد مغذی جذب کند و مواد زائد بدن به شکل مدفوع خارج شود. این فعالیت‌ها نیاز به اکسیژن و دیگر مواد حیاتی دارند که توسط شبکه وسیعی از عروق خونی یعنی شریان‌ها و رگ‌ها منتقل می‌شود و بوسیله روده دریافت می‌گردند. وقتی که جریان خون روده کاهش ‌یابد، منابعی که برای نگهداری روده لازم هست از کارکرد طبیعی روده جلوگیری می کند.

علت بیماری ایسکمی روده

در زمانی که ایسکمی روده‌ای ایجاد می شود، جریان خون توسط شریان‌های اصلی که خون را به روده منتقل می‌کنند، متوقف می شود. این بیماری علایم بالقوه ای مانند انسداد در عروق به علت لخته شدن خون دارند که سبب محدود شدن شریان به دلیل تجمع کردن چربی و کلسترول می شود. انسداد رگ ها نیز یکی دیگر از مشکلات است که کمتر رایج است.

برخی علل دیگر برای ایسکمی و نارسایی خونی روده عبارت‌اند از:

  • فتق در صورتی ایجاد می شود که روده به سمت جای نامناسب و اشتباهی حرکت کند یا از هم باز شود، که سبب قطع شدن جریان خون می شود.
  • چسبندگی روده در بافت اسکار و یا محل قبلی جراحی اتفاق می افتد که در صورت عدم درمان جریان خون ناحیه از دست می رود.
  • آمبولی یا همان لخته شدن خون سبب می شود یکی از شریان‌های تأمین کننده روده مسدود گردد. افرادی که دچار حمله قلبی می شوند و آریتمی مثل فیبریلاسیون دهلیزی تجربه می کنند، در معرض خطر و مشکل قرار دارند.
  • افزایش کلسترول سبب می شود شریان‌هایی که خون را به روده منتقل می‌کنند به دلیل افزایش کلسترول تنگ شوند وقتی که این اتفاق در شریان‌های قلبی ایجاد می شود سبب حمله قلبی می‌شود و وقتی در شریان‌های روده اتفاق می‌افتد، سبب ایسکمی روده می‌شود.
  • در صورت خونریزی عروق دور از روده، عروق بوسیله لخته‌های خون مسدود می شوند که سبب توقف خون در روده می شود. این مشکلات در افرادی که مبتلا به بیماری هایی مانند بیماری کبدی، سرطان یا اختلالات انعقادی هستند بیشتر است.
  • فشار خون پایین در بیمارانی که دچار تنگی شرایین روده هستند سبب قطع جریان خون روده می شود. این مشکل اغلب در افرادی اتفاق می افتد که سایر مشکلات جدی پزشکی دارند.

با این حال علل بیماری ایسکمی روده هر چه که باشد یا کاهش جریان خون به دستگاه گوارش به هر علتی که رخ دهد، باعث ضعف سلول‌ها و در نهایت از بین رفتن آن‌ها می‌شود. اگر آسیب شدید باشد حتی عفونت، گانگرن و در نهایت سوراخ شدگی دیواره روده نیز رخ می‌دهد. ایسکمی روده‌ای در صورت عدم درمان می‌تواند مرگبار باشد. نوع و پیش‌آگهی آسیب ‌های ایسکمیک می‌تواند به شدت متفاوت باشد و بستگی به علت آسیب نیازمند درمان مختلف باشد.

بیشتر بخوانید :بیماری های روده

عوارض بیماری ایسکمی روده چیست؟

اگر پیگیری و درمان در زمان مناسب انجام نشود عوارض جبران ناپذیری خواهد داشتکه عبارتند از:

  • برخی افراد مقدار زیادی از بافت‌ روده خود را از دست می دهند که سبب می شود بدن مواد مغذی را جذب نکند و فرد دچارسوء‌تغذیه شود.
  • بیشتر افراد مبتلا به تب و عفونت خون یا همان سپسیس می شوند.
  • درصورتی که جریان خون به صورت کامل مسدود شود، بافت روده می میرد. آسیب یا مرگ در بافت روده نیاز به کولوستومی یا ایلئواستومی موقت یا دائمی دارد.
  • در برخی موارد دیواره روده سوراخ می شود که در این صورت محتویات روده به حفره شکمی نفوذ می کند که سبب عفونت شدید یا همان پریتونیت می‌شود.
  • روده‌های مبتلا به ایسکمی می توانند بهبود یابند ولی در طی بهبودی در بدن بافت زخمی ایجاد می شود که سبب تنگی و متورم شدن بافت زخم می شود.

بیماری ایسکمی روده‌ بسیار خطرناک و جدی است که اگر سریعا اقدام به درمان نشود حتی منجر به مرگ بیمار می شود. نتیجه این بیماری بسیار به علت این بیماری بستگی دارد. درصورتی که رژیم غذایی مناسب رعایت شود و از مصرف سیگار خودداری شود در این صورت این بیماری کمتر پیشرفت می کند. برای درمان این بیماری درمان سریع فتق و کنترل عوامل خطر مانند آریتمی قلب، فشار خون بالا و کلسترول نیز می‌تواند مؤثر واقع شود، برای کاهش مشکلات و دستیابی به نتیجه بهتر باید درمان سریعتر انجام شود.

ابتلا به بیماری ایسکمی روده در چه سنینی رایج تر است؟

افراد بالای ۵۰ سال بیشترین حساسیت به بیماری ایسکمی روده دارند. اما برخی عوامل و بیماری ها به خصوص بیماری‌های قلبی سبب پیشرفت این بیماری می شود.

عوامل خطر بیماری ایسکمی روده عبارتند از:

  • ذخایر چربی در شریان‌ها یعنی آترواسکلروز تجمع می یابد که سبب ابتلا به بیماری‌های دیگر مثل کاهش جریان خون به قلب یعنی بیماری عروق کرونرو کاهش جریان خون به پاها یعنی بیماری عروق محیطی یا شریان‌های مغزی مانند بیماری شریان کاروتید و احتمال ابتلا به ایسکمی را به خصوص بعد از ۵۰ سالگی افزایش می‌دهد. از طرفی عواملی همچون فشار خون بالا، استعمال سیگار، دیابت یا کلسترول بالا سبب افزایش خطر ابتلا به بیماری آترواسکلروز می‌شود.
  • در صورتی که فشار خون بیش از حد بالا و یا بیش از حد کم باشد ابتلا به بیماری ایسکمی روده را افزایش می‌دهد.
  • خطر ابتلا به بیماری ایسکمی روده در صورتی که نارسایی احتقانی قلب وجود داشته باشد و یا ضربان قلب نامنظم باشد سبب افزایش فیبریلاسیون دهلیزی می شود.
  • مصرف برخی داروها مانند قرص‌های ضد بارداری و داروهایی که سبب تنگی عروق خونی می شود مانند داروی آلرژی و داروهای میگرنی سبب افزایش خطر ابتلا به ایسکمی روده می شوند.

بیماری‌ها و شرایطی ایجاد می شود که سبب افزایش خطر لخته شدن خون می‌شوند و این شرایط خطر ابتلا به ایسکمی روده را افزایش می‌دهند.بیماری هایی همچون آنمی، کم خونی داسی شکل و سندرم ضد فسفولیپید از این موارد است. همچنین بیماری ترومبوز وریدی، سبب افزایش احتمال ایسکمی روده می‌شود. بیماری ترومبوز وریدی می‌تواند بر جوانان و افراد مسن تأثیرمی گذارد به خصوص در افرادی که مدت طولانی بی‌حرکت باشند، دیده می‌شود. سایر افرادی که در معرض خطر ابتلا به لخته شدن خون هستند، افرادی هستند که مبتلا به اختلالات ژنتیکی، بیماری التهابی روده و یا سرطان هستند.

مصرف کوکائین یا مواد مخدرو مت‌آمفتامین ارتباط مستقیمی با ایسکمی روده دارند.

روش درمان بیماری ایسکمی روده

روش درمان بیماری ایسکمی روده

روش درمان بیماری ایسکمی روده : درمان بیماری ایسکمی روده با بازگرداندن خون کافی به دستگاه گوارش و روده انجام می شود. گزینه‌های درمانی با توجه به علت ، شدت و وضعیت بیماری می تواند متفاوت باشد. جراحی اضطراری در مواقعی برای از بین بردن لخته یا رفع انسداد عروق وهمچنین بازگرداندن جریان خون به روده انجام می‌شود. در برخی موارد ممکن است بخشی از روده در صورت مرگ بافتی از بین برود.

درمان ایسکمی معده

درمان ایسکمی معده

در صورت ایسکمی حاد روده‌ی کوچک مثلا در مواردی که به علت انسداد شریان‌ها است، مدیریت اولیه بیمار با رفع معضلات مربوطه و پیش‌بینی شرایط پزشکی انجام می شود، برای جلوگیری از عفونت ها می توان از تزریق مایعات داخل وریدی و آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده کرد. آنژیوگرافی یک استاندارد برای تشخیص است و به طور معمول پس از انجام سی تی اسکن انجام می شود. تصویربرداری آنژیوگرافی در حقیقت یک روش غیر تهاجمی برای مطالعه روده و رگ‌های خونی است، که نیاز به یک بررسی آنژیوگرافی اساسی را از بین می‌برد. پس از انجام آنژیوگرافی، تصمیم درباره‌ی درمان کردن با استفاده از آنژیوگرافی و ارزیابی پزشک از وضعیت بالینی بیمار انجام می گیرد.

بیشتر بخوانید : ایسکمی روده

اگر یک آمبولی‌های یا ترومبوز در عروق خونی باشد، لاپاروتومی یعنی جراحی باز شکم و یا لاپاروسکوپی یعنی بررسی شکم از طریق چند لوله داخل حفره شکم توصیه می‌شود که این روش انسداد عروق خونی را از بین می برد و یک مسیر عبوری برای خون در اطراف ایجاد می کند. اگر جراح متوجه شود که بخش‌هایی از روده دچار نکروزاست، آن قسمت از روده را برمی دارد و قسمت‌های سالم بالا و پایینی روده را به هم وصل می‌کند. بعد زا جراحی اول و پس از گذشت ۲۴ ساعت، جراحی دیگری انجام می شود تا وضعیت عروق خونی بررسی شود و بهبودی نسبی روده‌ انجام می‌شود. اگر نتیجه جراحی موفقیت آمیز باشد نیازی به رزکسیون وجود ندارد. داروهایی که سبب افزایش جریان خون می شوند از طریق کاتتر شریانی در زمان قبل و بعد از عمل جراحی استفاده می شود.

سی تی اسکن در صورتی که انسداد وریدی رخ دهد مناسب است. آنژیوگرافی برای انتخاب یک رگ خاص استفاده می شود. وقتی که بیماران دارای نشانه‌ی ترومبوز وریدی باشند از داروهای ضد انعقاد در جهت حل کردن لخته استفاده می‌شوند. برای ایسکمی ترومبوز وریدی مزانتریک اگرآسیب روده مشاهده نشود، فرد به داروهای ضد انعقاد به مدت سه الی شش ماه نیاز خواهد داشت. ولی اگر اختلال خونریزی وجود داشته باشد، مصرف آنتی‌بیوتیک تا پایان عمر لازم است. داروی ضد انعقادی از تشکیل لخته خون جلوگیری می‌کند. ولی اگر بیمار علایم ایسکمی خطرناکی داشته باشد، به منظور جلوگیری از لخته‌ها و نکروز روده جراحی حتما لازم است. و همچنین اگر بخشی از روده، علایم آسیب را داشته باشد برای حذف قسمت آسیب دیده می توان از جراحی روده استفاده کرد. گاهی نیز کلستومی یا ایلئواستومی مورد نیاز است.

گاهی هیچ نقطه‌ انسدادی در آنژیوگرافی دیده نمی شود ولی انسداد ناشی از اسپاسم منتشرشده در عروق خونی روده سبب نارسایی قلبی، آریتمی‌های قلبی و فشار خون می شود. در این صورت بیماران از طریق تزریق یک داروی وازودیلاتور یا گشاد کننده عروق در رگ‌های خونی که سبب بهبود جریان خون می شوند، تحت درمان قرار می‌گیرند.

در ایسکمی کولون، میزان و شدت آسیب مهم است. اگر بیماری پایدار بماند، کولونوسکوپی حدود ۲۴ الی ۴۸ ساعت بعد از شروع علایم انجام می‌گیرد. بیماران در این شرایط باید رژیم غذایی محدود در مدت زمان کوتاه رعایت کنند. در صورت تشخیص ایسکمی کولون برای درمان و یا جلوگیری از عفونت آنتی بیوتیک‌ توصیه می شود. همچنین هر نوع بیماری شامل نارسایی احتقانی قلب یا ضربان قلب نامنظم را درمان می‌کند.

برای درمان ایسکمی کولون برخی داروها مانند داروهایی تنگ کننده عروق خونی یا داروهای میگرنی، داروهای هورمون و همچنین داروهای قلبی متوقف می‌شود. علائم در یک یا دو روز بعد کاهش پیدا می کند و در برخی افراد عواقبی ایجاد می کند که حتما نیاز به جراحی است در صورتی که کولون آسیب ببیند در این صورت برای بیماران عواقب قابل توجهی دارد که حتما باید عمل جراحبی انجام شود. در صورت آسیب دیدن کولون جراحی برای برداشتن بافت مرده و برای رفع انسداد در یکی از شریان‌های روده نیاز است.

بیشتربدانید : بیماری های روده

اگر ایسکمی شریان حاد مزانتریک تشخیص داده شود، برای از بین بردن لخته‌ی خون همچنین برای جلوگیری از انسداد شریان جراحی لازم است همچنین بخشی از روده که آسیب دیده است باید ترمیم و یا حذف شود. درمان های دارویی مثل آنتی بیوتیک و همچنین داروهایی برای پیشگیری از تشکیل لخته که لخته خون را حل می کنند مورد استفاده قرار می گیرد.

گاهی لوله‌ی فلزی استنت برای باز نگه داشتن شریان جایگذاری می شود گاهی نیز از آنژیوپلاستی استفاده می‌شود. آنژیوپلاستی مثل یک بادکنک در انتهای کاتتراست، روش کار آن به این صورت است که با فشرده کردن رسوبات چربی و همچنین کشش در سرخرگ برای جریان خون مسیر گسترده ای ایجاد می‌کند.

درمان ایسکمی شریان مزانتر مزمن با بازگرداندن جریان خون به روده امکان پذیر است. شریان‌هایی که تنگ شده را با درمان آنژیوپلاستی یا با قرار دادن یک استنت باز کند.

این اقدامات درمانی عوارضی برای بیمار دارند. از جمله عوارض آنژیوگرافی و تزریق دارو توسط کاتتر می توان به عوارض گذرا، عوارض کلیوی و کبودی در محل تزریق کاتتر اشاره کرد. ولی تشخیص دیرهنگام و تاخیر در تشخیص بیماری ایسکمی روده مخصوصا وقتی که دچار ایسکمی حاد روده هستید نتایج بسیار مخربی به همراه خواهد داشت. اگر تشخیص خیلی دیر صورت بگیرد و آسیب جدی به روده وارد شود، در حدود ۷۰ تا ۹۰ درصد موجب مرگ و میر می شود. در مراکز پزشکی خاص بیمارانی که مبتلا به ایسکمی روده هستند با رویگرد تهاجمی و درمان به هنگام بیشتر از ۵۰ درصد از بیماران زنده می مانند.

تشخیص زودهنگام ایسکمی در حدود نود درصد از بیماران سبب می شود تا مشکلاتی مثل ایسکمی حاد روده‌ی کوچک بروز نکند و علایم دیررس و آسیب‌هایی مانند پریتونیت یعنی التهاب بافتی داخل شکمی ایجاد نمی شود. نتایج نشان داده افرادی که مبتلا به بیماری‌ ایسکمی روده هستند و در مراحل اولیه تشخیص داده شده اند نتیجه درمان بهتری نسبت به سایر بیمارانی که بیماری شان دیر تشخیص داده شده کسب نمودند.

تشخیص بیماری ایسکمی روده

تشخیص بیماری ایسکمی روده

تشخیص بیماری ایسکمی روده : بروز درد شدید شکمی مخل آسایش فرد می‌شود، برای تشخیص و درمان لازم است سریعتربه بیمارستان مراجعه شود. اگر درد شکمی مداوم نباشد و دوره‌ای بعد از صرف مواد غذایی شروع شود، لازم است تا فورا به یک پزشک متخصص گوارش یا جراح داخلی مراجعه شود. قبل از مراجعه باید بدانید چه سوال هایی از پزشک بپرسید مثلا محدودیت‌های لازم قبل از معاینه کدامند و آیا نیازبه محدودیت غذایی خاص یا مصرف مواد غذایی خاصی در ساعت مشخصی هست. باید بیماری هایی مثل بیماری های انغقادی و یا سایر بیماری هایی که با آنها درگیر هستید را بیان کنید لیست داروها، ویتامین ‌ها و مکمل‌های مصرفی خود را تهیه کنید. در صورت مصرف هر قرصی آنها را یادداشت کنید تا در هنگام مراجعه به دکتربیان کنید. بهتر است یک همراه با خود ببرید.


سوالاتی که پزشک از شما ممکن است بپرسد عبارتند از:

  1. علایم از چه زمانی آغاز شد؟
  2. آیا نشانه‌های شما شدید بوده یا با گذر زمان بدتر شده‌ است؟
  3. آیا علایم شما مداوم بوده یا گاه به گاهی است؟
  4. علایم شما چقدر شدید است؟
  5. چه مدت زمانی پس از صرف غذا علایم شروع می‌شود؟
  6. آیا وعده‌های غذایی کوچک را بهتر از وعده غذایی حجیم تحمل می‌کنید؟
  7. آیا مایعات را راحت‌تر از مواد جامد تحمل می‌کنید؟
  8. چه چیزی علایم شما را بهبود می‌بخشد؟
  9. چه چیزی علایم شما را بدتر می‌کند؟
  10. آیا سیگار می‌کشید؟ چه تعداد روزانه؟
  11. آیا در این مدت وزن کم کرده‌اید؟

تشخیص و درمان ایسکمی روده‌ای بستگی به نوع بیماری، وضعیت بالینی بیمار دارد. با این وجود تشخیص زودرس تاثیر بسیار زیادی برای رسیدن به نتایج خوب دارد. در اولین ویزیت پزشک برای تشخیص ایسکمی روده، بیماری‌های قبلی بیمار، علایم فعلی و همچنین نتایج معاینه‌های فیزیکی بررسی می‌شود. ابزارهایی که اغلب استفاده می‌شوند، عبارت‌اند از:

آزمایش خون :

آزمایش خون تعداد گلبول های سفید که نشانگر عفونت است و یا افزایش اسید در جریان خون را نشان می دهد. احتمال خونریزی در دستگاه گوارش نیز وجود دارد که نشان‌دهنده‌ی کم خونی در فرد است.

آنژیوگرافی :

آنژیوگرافی یک مطالعه رادیولوژیک برای عروق خونی است. مواد کنتراست بوسیله یک کاتتر کوچک در یک شریان شکمی یا وریدی تزریق می‌شود و پس از آن تصاویر رادیولوژیکی عروق تولید می شود.

مطالعات رادیولوژی شکم مثل سی تی اسکن شکم و یا MRI که از قفسه سینه برای شناسایی شرایط دیگری که شاید علایم مشابه انسداد روده را داشته باشد، انجام می‌شود.

کولونوسکوپی

سونوگرافی داپلر شکم؛

آزمایش های گفته شده همیشه مشکلات را تشخیص نمی‌دهند. گاهی، راه مطمئن برای تشخیص بیماری ایسکمی روده استفاده از روش‌های تهاجمی و جراحی است.

برخی از سؤالاتی که برای تشخیص بیماری ایسکمی روده می توانید از پزشک بپرسید، عبارتند از:

  • علل احتمالی این بیماری چیست؟
  • آیا فکر می‌کنید شرایط من موقت است یا مزمن؟
  • به انجام چه آزمایشاتی نیاز دارم؟
  • چه درمان‌هایی نیاز دارم؟
  • در صورت نیاز به جراحی احتمال بهبودی چه قدر است؟ باید چه مدت در بیمارستان بستری شوم؟
  • رژیم غذایی و شیوه‌ی زندگی من پس از جراحی چه تغییری خواهد کرد؟
  • چه مراقبت‌هایی پس از درمان نیاز دارم؟
  • آیا جایگزینی برای داروی تجویزی شما وجود دارد؟

ایسکمی روده چیست ؟

ایسکمی روده چیست ؟

فهرست مطالب [نمایش فهرست]

ایسکمی روده چیست ؟ : سندرم‌ های ایسکمی روده‌ای وقتی ایجاد می شوند که به دلیل انسداد رگ‌های خونی جریان خون به روده کم می شود. اگر جریان خون به روده به علت مسدود شدن در یک شریان کم شود، ایسکمی روده‌ای در شرایط مختلف ایجاد می شود. که این امر بر روی روده بزرگ و کوچک تاثیر می گذارد. در اغلب موارد سندرم‌های ایسکمیک روده‌ای به علت آترواسکلروز که یعنی پلاک و ماده چربی در دیواره‌های رگ‌های خونی ایجاد شده است روی می دهد که سبب تنگ شدن یا انسداد عروق خواهد شد.

ایسکمی روده

این شرایط به دلیل وجود لخته‌های خون یا آنوریسم یعنی بزرگ شدن یا انحنای غیر طبیعی در عروق حاصل می شود. بعد از سن شصت سالگی سندرم‌های ایسکمیک روده‌ای شایع تر هستند. با وجود این در هر سنی ممکن است رخ دهند. ایسکمی روده‌ای می تواند سبب درد روده نیز شود. که در نتیجه با کم شدن جریان خون به روده، بافت روده آسیب می بیند. ایسکمی روده در واقع در اثر هر اختلالی که سبب می شود خون کافی به دستگاه گوارش نرسد ایجاد می شود.

این مشکلات ایسکمی به دلیل در ناگهانی شکم و اسهال خونی یا و ضعیت جدی‌تر مانند گانگرن که نیاز به جراحی دارند و حتی شاید سبب مرگ هم شود ، آشکار گردد. برای رفع ایسکمی داروهایی وجود دارد برای اینکه شانس بهبود افزایش یابد باید علائم اولیه تشخیص داده شود، ایسکمی روده می تواند بسیار بیماری خطرناکی باشد ولی رد سالهای اخیر درک پزشکی رد این زمینه رشد کرده است که قادر هستند ایسکمی را در اوایل ایجاد آن بشناسند.

بیشتر بخوانید : بیماری های گوارشی و روده

توانایی پزشک رد تشخیص این بیماری و شناخت علائم اولیه بسیار تاثیر گذار است به گونه ای که مشارکت بین پزشک و بیمار در درمان بسیار حائز اهمیت است، شناخت علایم اولیه و عوامل خطر بیماری توسط بیماران، سبب افزایش توانایی پزشک در تشخیص و مدیریت مناسب بیماری خواهد شد.

ایسکمی حاد مزانتریک (AMI) یک سندرم ناشی از جریان خون نامناسب از طریق عروق مزانتریک است که سرانجام منجر به ایسکمی و گانگرن دیواره‌ی روده خواهد شد. اگر چه این وضعیت به ندرت روی می دهد، اما در صورت وقوع از شرایط حاد در زندگی می توان نام برد. به طور گسترده، AMI به صورت شریانی یا وریدی طبقه‌بندی می شود.

ایسکمی حاد مزانتریک به صورت شریانی به دو نوع ایسکمی مزانشیمی غیرقابل انسدادی (NOMI) و ایسکمی شریانی مزانتریک (OMAI) تقسیم می شود. ایسکمی شریانی مزانتریک بیشتر به آمبولی شریانی حاد مزانتریک (AMAE) و ترومبوز شریانی مزانتر حاد (AMAT) تقسیم می‌شود. ایسکمی حاد مزانتریک به صورت وریدی به شکل ترومبوز وریدی مزانتر (MVT) است. چهار نوع ایسکمی حاد مزانتریک به همدیگر شباهت‌ دارند و اگر به صورت صحیح درمان نشوند سبب از بین رفتن روده می شوند.

برای درمانی ترومبوز حاد از جراحی استفاده می شود و از اواخر قرن بیستم تغییری پیدا نکرده است. در برخی موارد آنژیوپلاستی تحتانی با استنت‌گذاری انجام می شود. ایسکمی مزانتریک خطر قابل توجهی دارد زیرا سبب مرگ و میر می شود و یکسری مشکلات تشخیص دارد. با تصویربرداری تشخیصی در زمان به موقع و تهاجمی و مشاوره اولیه جراحی می توان خطر را کاهش داد.

انواع بیماری ایسکمی روده کدامند؟

ایسکمی می‌تواند بر قسمت کوچکی از روده‌ی کوچک یا روده‌ی بزرگ تاثیر بگذارد و یا به صورت گسترده هر دو قسمت را درگیر کند. علائم ایسکمیک می تواند حاد، مزمن یا مکرر باشد را درگیر کند. آمبولی یکی از راه هایی است که سبب انسداد و یا محدود شدن خونرسانی به روده می شود که آمبولی در حقیقت یک لخته خون مهاجر است که می تواند سبب انسداد شود. از طرف دیگر ترمبوز و لخته خون ثابت شده در رگ های خونی، عبور خون را قطع می کند. شایع‌ترین علت ایسکمی به علت انسداد وریدی، ترومبوز ایجاد می شود که با جریان خون از روده تداخل می‌یابد و سبب گرفتگی روده، تورم و خونریزی می‌شود.

بیماری ایسکمی روده در چند دسته تقسیم بندی می شود:

ایسکمی حاد مزانتریک :

شریان مزانتریک در حقیقت خون غنی از اکسیژن را به روده‌ها می‌رساند که بر روده کوچک تأثیر می‌گذارد. شروع این ایسکمی ناگهانی است و دلایل بروز ان عبارتند از: انسداد‌ در حقیقت درون یکی از رگهای اصلی روده ایجاد می‌شود که سبب متوقف شدن جریان خون می شود، انسداد روده به علت رسوب‌های چربی ایجاد می‌شود که بر دیواره‌ی شریان تاثیر دارد. خون و مواد مغذی از طریق شریان به روده می‌رسند، که به علت آترواسکلروز تنگ می شوند مثلا در بیماری‌های قلبی هم شریان قلب تنگ می‌شود. عامل ایسکمی مزانتریک تنگ شدن یا انسداد شدید است.

از علت های ایسکمی حاد مزانترال ، لخته خون است. جریان خون لخته خون را حرکت می‌ دهد و همین عامل سبب می شود تا شریان مسدود شود. وقتی لخته خون به سمت شریان تنگ شده می رود، به صورت ناگهانی خون رسانی به روده قطع می‌شود و با مسدود شدن خون رسانی به روده بافت‌های موجود در این قسمت گرسنگی می‌کشند و می‌میرند. این شرایط به علت نارسایی قلب، ضربان نامناسب قلب و همچنین حمله قلبی ایجاد می شود.

که هر چه سریع تر تشخیص داده شود با درمان به موقع سبب نجات روده و زندگی بیمار خواهد شد. اختلال جریان خون می تواند عوامل دیگری همچون فشار خون پایین به دلیل شوک و یا نارسایی قلبی و همچنین مصرف داروهای خاص و همچنین نارسایی مزمن کلیه در افرادی که درگیر بیماری های جدی دیگری هستند رخ دهد که برخی از بیماری‌های آترواسکلروز نیزشایع‌تر است. ایسکمی حاد مزانتر یک ایسکمی غیرواقعی است که به دلیل انسداد در شریان نیست.

ایسکمی مزمن مزانتریک :

ایسکمی مزمن مزانتربه عنوان آنژین روده شناخته می‌شود که سبب ایجاد ذخایر چربی در دیواره‌های شریانی می‌شود. فرآیند درگیری در این بیماری تدریجی است و امکان اینکه تا زمان درگیری شدید با دو مورد از سه شریان اصلی نیازی به درمان نباشد. یک عارضه بالقوه خطرناک ایسکمی مزمن ، به خاطر لخته خون درشریان بیمار است که سبب قطع جریان خون می شود. وقتی رگ مسدود شود خون روده سبب تورم و خونریزی می‌شود که به این مورد ترومبوز وریدی مزانتر گفته می شود، علت بروز آن عبارتند از :

  • التهاب حاد یا مزمن پانکراس (پانکراتیت)
  • عفونت شکمی
  • سرطان سیستم گوارشی
  • بیماری‌های روده‌ای مانند کولیت زخمی
  • بیماری کرون یا دیورتیکولیت
  • اختلال لخته شدن ارثی
  • مصرف داروهایی مثل استروژن است که لخته شدن را افزایش می دهند
  • تروما به شکم

ایسکمی کولون چیست :

ایسکمی کولون از انواع شایع ایسکمی روده‌ای است و زمانی ایجاد می شود که جریان خون به کولون قطع می‌شود. این نوع ایسکمی کولون اغلب بر بزرگسالان بالای ۶۰ سال تأثیر می‌گذارد، ولی در هر سن ممکن است رخ دهد. علایم و نشانه‌های ایسکمی کولون شامل خونریزی مقعدی، درد کمر ناگهانی و درد شکمی است. علت کاهش جریان خون به روده‌ی بزرگ همیشه واضح نیست، اما برخی شرایط می‌تواند باعث آسیب بیشتر به ایسکمی کولون شود که عبارت‌اند از:

  • تجمع کلسترول بر روی دیواره‌های یک شریان (آترواسکلروز)
  • فشار خون پایین همراه با نارسایی قلبی
  • به سبب جراحی عمده ممکن است یک لخته خون در یک شریان کولون تروما یا شوک ایجاد شود
  • چرخش روده یا تجمع مواد روده در داخل فتق
  • به علت انسداد روده، روده بیش از حد بزرگ شود ، بافت اسکار یا تومور
  • اختلالات پزشکی که بر خون تأثیر می‌گذارد، مانند التهاب رگ ‌های خونی (واسکولیت)، لوپوس یا کم‌خونی سلول داسی شکل
  • تاثیر داروهایی مانند داروهای قلب و میگرنی و داروهای هورمونی مانند استروژن
  • مصرف کوکائین یا متامفتامین
  • ورزش پر انرژی، مانند راه رفتن در مسافت طولانی

مطالعه بیشتر در رابطه با ایسکمی روده