کلینیک لیزر موهای زائد , کلینیک جوانسازی پوست

لیزر موای زائد , تزریق بوتاکس , جوانسازی پوست با لیزر , تزریق ژل و فیلر , تزریق چربی , میکرودرم , هیدرودرم

کلینیک لیزر موهای زائد , کلینیک جوانسازی پوست

لیزر موای زائد , تزریق بوتاکس , جوانسازی پوست با لیزر , تزریق ژل و فیلر , تزریق چربی , میکرودرم , هیدرودرم

کاشت مو | یار بانو

کاشت مو , عمل کاشت مو , پیوند مو , کلینیک کاشت مو , کاشت موی طبیعی , روشهای کاشت مو , کاشت موبه روش FIT , کاشت مو به روش FUT , کاشت مو به روش ترکیبی :

در اصطلاح باید به این کلمات دقت داشته باشیم که تقریبا همه به یک معنی می باشند :

  • جراحی کاشت مو
  • کاشت موی طبیعی
  • پیوند مو
  • پیوند طبیعی مو
  • در رابطه با ترمیم مو نیز دقیقا مترادف با اصطلاحات بالا می باشد. اما در ایران به استفاده از کلاه گیس و موی مصنوعی اطلاق می شود .

پیوند مو یا کاشت مو چیست ؟

می توان گفت امروزه تنها راه درمان و ترمیم مو و پر کردن جای طاسی سر پیوند مو یا کاشت موی طبیعی می باشد. پیوند مو در نواحی مختلف از بدن قابل انجام می باشد.از جمله :

سر , ابرو , ریش , سبیل , نواحی اسکار و مژه

تاریخچه مختصرکاشت مو

برای اولین بار دکتر اوکودا ( dr.okuda) در سال ۱۹۳۹ عمل کاشت مو را انجام دادند و بعد از آن دکتر آلمانی به نام اورینتریج (dr. Orentreich) پیوند موی دیگری را در سال ۱۹۵۹ انجام دادند در ضمن اورینتریج به عنوان پدر عمل پیوند مو لقب گرفته است. و اینها شروعی توفانی برای راه اندازی عمل پیوند مو در جهان شدند . بعد از گذشت سالها تجربه و آزمایش انواع روشهای در نهایت امروزه با بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا برای کاشت مو که موسوم به میکروگرافت (micrograft ) است استفاده می شود . این روش بهترین روشی است که در سال های اخیر نتایج جالبی را ارائه کرده است و در حال حاضر نیز به عنوان برترین روش برای پیوند مو می باشد.

توجه

عمل کاشت مو با استفاده از تکنولوژی میکروگرافت یک عمل سبک سر پایی است که بر پایه برداشت ریشه مو از نواحی پشت سر و یا هر جای دیگه و در نهایت کاشت مو ها و ریشه ها در ناحیه طاسی سر .

بهترین زمان برای پیوند مو , سن مناسب برای کاشت مو

بهترین ناحیه برای برداشت ریشه مو جهت پیوند ناحیه پشت سر می باشد. لذا فردی که موی پشت سرش دارای تراکم بیشتری باشد بهترین کاندیدا برای کاشت مو می باشد.

بهترین سن برای کاشت مو : در بیشتر آقایان بهترین سن برای انجام عمل پیوند مو نمی توان دقیق گفت چه سنی است ولی در کل بهترین زمان موقعی است که ریزش مو کاملا متوقف شده باشد .

بانک مو در افراد : همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم بهترین بانک مو در افرد داوطلب برای پیوند مو می باشند ناحیه پشت سرشان می باشد . هرچه تعداد فولیکولهای موز در این ناحیه بیشتر باشد بانک موی فرد عنی تر خواهد بود .

اما باید دقت داشته باشید که برای افرادی که در این ناحیه موی کمتری نیز دارند با استفاده از متد های نوین در عمل پیوند مو توانسته ایم نتایج رضایت بخشی را ارائه دهیم .

مراحل کاشت مو

همانطور که اشاره شد کاشت موی سر یک عمل شرپایی است و بدون انجام بیهوشی و با استفاده از بی حسی موضعی اجرا می شود. لذا در حین عمل کاشت مو متقاضی هیچ دردی را حس نمی کند. هر جلسه کاشت مو حدودا ۳ تا ۸ ساعت طول می کشد که در اتمام جلسه اول به مدت یک روز پانسمان روی سر گذاشته می شود . و فردای آن روز بیمار دوباره به پزشک متخصص جهت تعویض پانسمان و شستشوی سر مراجعه می کند.

در روز دوم بعد از عمل فرد معالج می تواند به حمام برود و در نهایت موهای کاشته شده به مدت ۲ هفته رشد می کنند که نتایج رضایت بخش پیوند صحیح مو می باشد.
دقت داشته باشید تعداد زیادی از موهای کاشته شده در هفته سوم ریزش می کنند امام ریشه آنها زنده است و ا ماه دوم موهای جدید ظاهر می شوند . که در ابتدا موها بسیار نازک می باشند که به مرور زمان ضخیم تر می شوند . در بیشتر افراد با انجام عمل کاشت و پیوند مو , موهای سالم اطراف محل عمل ریزش کرده و به فاز استراحت وارد می شوند در این حالت محل کاشت مو نیبت به قبل طاستر دیده می شود که جای نگرانی نداردو عمری موقتی است و بلافاصله بعد از اینکه موها از حالت استراحت خارج شدند همه موها با همدیگر شروع به رشد می کنن و تراکم مورد نظر ایجاد می شود.

مدت زمانی که می گذرد تا موها کاملا پرپشت شده و از حالت کرکی خود دربیایند ۱۲ ماه است .

انواع روشهای پیوندمو  , کاشت مو

کاشت مو به روش fut

روش برداشت مو از ناحیه پشت سر برای عمل کاشت مو را fut می گویند . در روش کاشت مو به روش fut , تعداد کمی مو از ناحیه پشت سر ( ناحیه اهدا کننده ) جدا می شود و با استفاده از بزرگنمایی میکروسکوپ گرافت هایی ایجاد می شود این گرافت های طبیعی را بدون اعمال تغییر نگهداری می کنند . سپس این گرافت ها را در ناحیه طاسی سر بر اساس توزیع موی طبیعی فرد کاشته می شوند. این توضیحی مختصر و کلی از روش کاشت مو به روش fut می باشد.

با گفته بالا روش کاشت مو به روش fut در چهار مرحله اصلی انجام می شود :

  1. برداشت مو از ناحیه اهدا کننده
  2. اماده سازی گرافت مو
  3. ایجاد ناحیه دریافت کننده مو
  4. در نهایت کاشت یا قراردادن مو در ناحیه دریافت کننده
مرحله اول کاشت مو به روش fut

برداشت مو از ناحیه اهدا کننده که اغلب پشت سر فرد متقاضی است باید به صورتی انجام شود که کمترین جای زخم را ایجاد کند بطوری که بعد از بخیه زدن به سرعت بافت تشکیل شده و ترمیم شود. لذا این روش یک روش مطمئن است که زخم کمی را در ناحیه اهدا کننده مو ایجاد می کند و در نهایت با استفاده از ترمیم بافت رشد مو در یان ناحیه باعث پوشانیده شدن جای زخم می شود.

کاشت مو به روش FIT

در این روش موهای به صورت تک تک با استفاده از ابزار جراحی با نام پانچ ( اندازه این پانچ ۰٫۷ میلی متر تا ۱ میلی متر می باشد ) از ناحیه پشت سر و بالای گوشها که دارای تراکم موی زیاد است برداشته می شود و در ناحیه مورد نظر کاشت مو انجام می پذیرد. این روش برای افرادی پیشنهاد می شود که دارای طاسی کوچک می باشند و نیاز به تراکم کاشت مو کم دارند.

در کاشت مو به روش fit عموما موهای ناحیه اهدا کوتاه می شود تا پزشک بتواند پوست سر را مشاهده نماید تا از این طریق به راحتی بتواند واحد های قولیکولی را که گرافت نامیده می شود با استفاده از یک فرایند چند مرحله ای برداشت کند. این کار بدین صورت انجام می پذیرد:

ابتدا یک پانچ تیز و کوچک پوست دور واحد فولیکولی خط می زند.سپس با استفاده از یک پانچ کندو کوچک که در حدود ۰٫۷ تا ۱ میلی متر اندازه دارد ؛ برای فرو کردن دور واحد فولیکولی مورد استفاده قرار میگیرد. با توجه به اینکه زاویه و جهت واحد های فولیکولی در زیر پوست را نمی توان مشاهده کرد و نیز در اغلب اوقات با جهت مو در سطح تفاوت دارند , استفاده از پانچ تیز در زیر سطح پوست ممکن است باعث برش عرضی یا جداشدن کامل واحد فولیکولی شود. این در حالی است که پانچ کند دور واحد فولیکولی را کاملا پوشش می دهد و در همان حال آن را از بافت های نرم مجاور جدا می کند. به این فرآیند در اصطلاح کاشت مو ” برش کند ” می گویند.

بعد از جدا شدن واحد فولیکولی از بافت های کناری می توان با استفاده از انبرک آن را استخراج کرد. هر یک از واحد های فولیکولی استخراج شده از ناحیه اهدا کننده با دقت در ناحیه دریافت کننده که در طاسی سر توسط پزشک متخصص ایجاد شده است . قرار داده می شوند. واحدهای فولیکولی با تشخیص پزشک معالج به دو صورت زیر در نواحی دریافت کننده مو قرار داده می شوند:

یا فورا بعد از برداشت از ناحیه اهدا کننده در محل مورد نظر قرار داده می شود و یا بعد از اتمام کامل استخراج مو این کار اتفاق می افتد . اگر بعد از اتمام کامل فرایند استخراج عمل کاشت انجام شود . در این صورت تمام واحد های فولیکولی در محلول سالین نگهداری می شوند ( از سایر محلول های نگهداری بافت می توان به بافر , مواد مغذی و آنتی اکسیدان ها یا پلاسمای غنی از پلاکت های حاوی رشد و بهبود زخم اشاره کرد .) این محلولها مانع از خشک و کم آب شدن واحدهای فولیکولی می شوند که بلافاصله بعد از استخراج از ناحیه اهدا کننده کاشت نمی شوند.

مزایای استفاده از کاشت مو به روش fit

  • تهاجم کمتر به نسبت روش FUT : در روش کاشت مو FIT بر خلاف FUT که برای برداشت واحد فولیکولی در ناحیه اهدا برش ایجاد می شد . از پانچ برای برداشت می شود ؛ بیشتر افراد این روش را کم تهاجمی می دانند.
  • کاهش ایجاد جای زخم در ناحیه اهدا : علاوه بر کم تهاجمی تر بودن این روش همانند FUT خط زخم ایجاد نمی کند در روش کاشت موی FUT همیشه جای یک خط زخم قابل تشخیص است
  • بهبودی سریعتر کاشت مو به روش FIT
  • نیازهای درمانی بعد از عمل کاشت مو به روش FIT
  • کاشت مو به روش FIT بهترین روش برای موارد خاص با ناحیه طاسی کوچک می باشد بطور مثال از این روش بیشتر برای کاشت ابرو استفاده می شود.

کاشت مو به روش ترکیبی | Mixed

این روش برای بیمارانی که دارای طاسی گسترده اند توصیه می شود و ترکیبی از دوروش فوق می باشد . در واقع بدین صورت انجام می شود که ابتدا بعد از تشخیص پزشک که بیمار باید عمل کاشت مو به صورت Mixed شود . بعد از مشاوره و کسب اطمینان از انجام عمل روشهای کاشت مو FIT و هم چنین FUT توسط پزشک متخصص انجام می پذیرد .

*** توجه

باز تاکید می کنم به دلیل اینکه کاشت مو به عنوان یک عمل زیبایی تلی می شود بیمه بهش اعمال نمی شود پس در انتحاب پزشک متخصص برای کاشت موی خود حتما دقت کنید . متخصصان در این زمینه در کشور دارای تجربه ی آنچنانی نیستند هرچند تخصص کافی دارند. پس قبل ازاینکه اقدام به کاشت مو کنید بهتر است اطلاعات خودتون را در این مورد بیشتر نمایید.

مدت ریکاوری بعد از عمل کاشت مو

به صورت کلی بعد از عمل جراحی کاشت مو فرد نباید به مدت ۲۴ ساعت رانندگی کند و یا با هر وسیله کار کند .

فرد بیمار باید تا ۵ روز از ورزش کردن یا انجام فعالیت های سنگین خود داری کند .

افرادی که از کاشت مو به روش FUE استفاده می کنند می توانند بعد ازیک تا ۳ روز بر سرکار برگردند این در حالی است که افرادی که از کاشت مو به روش fut استفده کرده اند بعد از دو تا شش روز می توانند بر سر کار برگردند.

باید دقت داشته باشید تمام دستوالعمل ها کلی می باشند و برای هر فرد می تواند تغییر داشته باشد و این به سرعت بهبود فرد بستگی دارد.

عوارض کاشت موی طبیعی

هر روش ترمیمی که با جراحی انجام می شود بطبع عوارض جانبی کمی دارد . کاشت موی طبیعی نیز از این قائده مستثنی نیست .لذا عوارض جانبی اندک بعد از عمل کاشت مو مشکلات جزئی است که به راحتی قابل برطرف می باشند , برخی از این عوارض می تواند موارد زیر باشد :

  • رشد ضعیف مو بعد از عمل کاشت مو : این درصورتی است که به فولیکول های موهای پیوندی آسیب وارد شده باشد.
  • عفونت بعد از عمل کاشت مو : مشکل عفونت به ندرت پیش می آید چرا که قبل و بعد از عمل کاشت مو بیمار داروهای آنتی بیوتیک مصرف می کند ؛ ولی به هر حال بعید نیست .
  • نمایان شدن جای زخم ناحیه اهدا کننده : پزشک متخصص همیشه نهایت سعی خود را دارد تا از بخش مناسبی از ناحیه اهدا کننده برش را انجام دهد تا جای زخم نمایان نشود.
  • بهبود جای زخم بعد از عمل کاشت مو : برخی از عوامل ژنتیکی موجب بهبودی ضعیف در بیمار می سود و بلعکس شاید برخی از عوامل ژنتیکی نیز موجب شوند تا زخم در ارع وقت بهبود یابد .
  • تغییر رنگ پوست ( تغییر رنگدانه پوست ) : احتمال تغییر رنگ و تیره شدن پوست بعد از عمل کاشت مو وجود دارد ولی به ندرت اتفاق می افتد.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.